Skip to content

תזונה המפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן ואפילו מונעת אותו

Posted in כללי, and תיירות רפואית

אמנם עיקר הבלוג הזה מדבר על כלכלה, אך לא יכולתי להתעלם מהתנועה הגלובלית זה כמה שנים ויותר, המתמקדים בתזונה נכונה ושינויי הרגלי הצריכה התעשייתיים וההמוניים בחזרה להרגלי צריכה כפריים. במאמר זה נתעסק בצד הרפואי של העניין, אך יודעי הבינה יוכלו להעסיק מדבר אחד למשנהו הכלכלי בקלות.

תזונה להימנעות מסרטן

כיום כבר ידוע כי תזונה נכונה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן ואף יכולה במקרים מסוימים למנוע את המחלה. התזונה מהווה קו הגנה חשוב וראשוני בפני התפתחות מחלות סרטן שונות לכן חשוב להקפיד על אורח חיים בריא ונכון שכולל תזונה עשירה במינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים, חומרים נוגדי חמצון, אומגה 3 ועוד. חשוב לציין כי מחקרים רבים נערכו בשנים האחרונות בנושא התזונה כאמצעי למניעת התפתחות הסרטן ולהפחתת הסיכון לחלות בו, ביניהם מחקר אירופאי גדול שנמשך יותר מעשור וכלל כחצי מיליון משתתפים וגילה קשר ישיר בין תזונה, שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית למניעת מחלת הסרטן.

תזונה כאמצעי להפחתת גורמי סיכון לסרטן השד

בשנים האחרונות גוברת המודעות בקרב הנשים למחלת סרטן השד. ראוי לציין כי ארגונים בארץ ובעולם פועלים רבות כדי לקדם את המודעות בקרב נשים להיבדק ולשנות הרגלי תזונה. בארץ פועלת עמותת אחת מתשע החותרת להעלאת המודעות הציבורית ומספקת לנשים שחלו בסרטן השד תמיכה וייעוץ, כולל מידע לגבי שינוי אורח החיים, לרבות שינוי בהרגלי התזונה. חשוב לדעת כי על פי המכון האמריקאי לחקר הסרטן (AACR) עולה כי ניתן היה למנוע כמעט 40% ממקרי סרטן השד בארה”ב, במידה ונשים היו מקפידות על תזונה נכונה ובריאה, פעילות גופנית ומשקל תקין.

לכן, חשוב לדעת כי על פי המכון האמריקני לחקר הסרטן יש להקפיד על תזונה נכונה הכוללת בין היתר לפחות חמש מנות ביום של פירות וירקות המכילים ויטמינים מסוג A,C , E ובטא קרוטן. בין הירקות והפירות המומלצים- ירקות בצליים כמו שום, בצל ירוק וכרישה, וכן חשוב לכלול בתזונה עלים וירקות ירוקים כמו כרוב, ברוקולי, תרד. בנוסף, יש לכלול בתזונה פרי הדר, קטניות, שורשים, ירקות כתומים המכילים בטא קרוטן, פירות יער המכילים נוגדי חמצון כמו תותים, פטל ואוכמניות, ויש להוסיף לתזונה רימונים, עגבניות ומזונות נוספים.

בנוסף, המכון האמריקני לחקר הסרטן ממליץ על הפחתת מזונות מלוחים, צלויים ומטוגנים, לדבריו יש להגביל את צריכת האלכוהול, להגביל צריכה של בשר אדום ולהעדיף דגים ועוף ויש להוסיף לתזונה אומגה 3.
אגב, במחקר של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (AACR) משנת 2005 שנערך על ידי ד”ר איליין הרדמן ממכון המחקר פנינגטון ביומדיקל השייך לאוניברסיטת המדינה בלואיזיאנה, עולה כי חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6 נחוצות לשמירה על בריאות האדם, אך יש לצרוך בכמות מדודה אומגה 6 מאחר וחומצת השומן גורמת לייצור אסטרוגן ברמה גבוהה בגוף, ואסטרוגן ברמה גבוהה ידוע כמזיק וכמשפיע על הסיכון לחלות סרטן השד. כמו כן, לדבריה, יש להרבות באומגה 3 ממקור טבעי כמו דגים ושקדים.

בעיית ההשמנה

מחקרים רבים בארץ ובעולם מובילים למסקנה אחת ברורה- משקל תקין חשוב להפחתת הסיכון להתפתחות מחלת הסרטן. מחקרים רבים הוכיחו כי הדיאטה המערבית מגבירה את היכון למחלת הסרטן בעוד דיאטה ים תיכונית ודיאטה יפנית תורמות להפחתת הסיכון למחלת הסרטן.

ידוע כי אחת הבעיות החמורות כיום בעולם היא מגפת ההשמנה המאפיינת את הדיאטה המערבית בה צורכים בשר אדום, בשרים מעובדים, מזון מעובד, דגנים מזוקקים, הרבה סוכר ומלח, מוצרי חלב שמנים ועוד. לכן, חשוב לשנות את הרגלי התזונה ויש לשלב יותר פירות וירקות, להעדיף מזונות עשירים בסיבים תזונתיים אשר משביעים את הרעב, ויש להפחית שומן רווי ולצרוך שומן צמחי לא מזוקק כמו שמן זית, אגוזים, שקדים וכדומה.

אגב, בדיאטה הים תיכונית משתמשים בשמן זית המכיל חומרים נוגדי ובולמי חמצון, ביניהם אומגה 3, ולכן שמן זית חשוב כמקור איכותי לחומצות שומן הידועות ביכולת ההגנה בפני מחלת הסרטן. יחד עם זאת יש לציין כי עדיף לקבל אומגה 3 בתוך מזון כמו ירקות ירוקים, זרעי פשתן, דגי ים ועוד.

חשוב לדעת כי עודף משקל, במיוחד בגיל מבוגר, נחשב לאחד הגורמים המרכזיים בהתפתחות מחלת הסרטן. עודף משקל מוגדר כמשקל גבוה ב- 20% מהמשקל האידיאלי. משקל עודף משפיע על רמת ייצור גבוהה של אסטרוגן ברקמות השומן, ובמידה ולא מקפידים גם על פעילות גופנית, עולה רמת האינסולין, והסיכון להתפתחות מחלת הסרטן גבוה יותר.

מזונות נוספים החשובים למניעת סרטן

כאמור, יש מזונות נוספים החשובים להפחתת הסיכון למחלת הסרטן ולמניעתו. על פי מחקרים רבים עולה כי שתיית תה ירוק יכולה למנוע ולעיתים אף לעצור את מחלת הסרטן.
ראוי לציין מחקר יפני שנערך בקרב 40,000 איש המוכיח כי שתיית חמש כוסות תה ירוק מדי יום מפחיתה את הסיכון לסרטן דם ב- 42%, ומפחיתה את הסיכון לסרטן הלימפה ב- 48%. לתה הירוק תועלת רבה בהגנה על הגוף וחיזוק המערכת החיסונית, שמירה על המשקל ואף ירידה במשקל, מניעת מחלות דם ולב ועוד.

כמו כן, נמצא במחקרים מסוימים קשר הדוק בין קקאו למניעת מחלת הסרטן. ניתן לצרוך קקאו באמצעות שוקולד הנחשב למועיל לגוף כל עוד בוחרים שוקולד איכותי מפולי קקאו עשירים בנוגדי חמצון, וניתן להכין שוקולד ביתי מקקאו, דבש ושמן קוקוס.

בנוסף, חשוב לדעת כי מחקרים שונים ממליצים על צריכה מתונה של יין אדום למניעת מחלות סרטן כמו סרטן דרכי העיכול, הוושט, העור, הערמונית וגם לימפומה ולוקמיה. יחד עם זאת צריכת אלכוהול גבוהה מגבירה את הסיכון למחלה.

לסיכום

מחקרים מוכיחים קשר בין התזונה המערבית לשיעור ההולך וגדל של מחלת הסרטן. לכן, חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ונכונה, לשלב ירקות ופירות ומיני מזון התורמים למניעת התפתחות המחלה, להקפיד על משקל תקין ולשלב באורח החיים פעילות גופנית. להרגלי האכילה של האדם השפעה ישירה על הסיכון לחלות בסרטן לכן תזונה נכונה מסייעת למנוע את התפתחות המחלה.
האם תנועה זאת תימשך ותתחזק היא האם היא יכולה להיות שקולה כשינויים שחלו בשוק מצלמות הפילים לכיוון מצלמות הדיגיטל ?
האם קוקה קולה תשנה את מוצריה?
ומדוע סודה סטרים לא הצליחה ב-2014 בקו הבריאותי שהציגה ?

מה דעתכם?

3 Comments

  1. קארין
    קארין

    מי שאוכל את רוב השטויות זה הילדים שלנו, פעם ראשונה שהגעתי ליומהולדת של אחד הבנים שלי הייתי בשוק שאת כל הזבל מגישים להם. אלו שאנחנו שומרות עליהם כל כך טוב מקבלים באירוע הכי חשוב שלהם ושל החברים שלהם כמות ג’אנק פוד בלתי נתפסת,
    פיתה עם חומוס מזויף, וחטיפים מסוגים שונים.

    View Comment
    10 באפריל 2016
    |Reply
  2. מתן
    מתן

    המודרניות והאוכל המהיר וכל התזונה המקולקלת והמקוללת הזאת,
    למה אתם לא מעלים כאן את הסרטונים שיצאו רק לאחרונה על הלחם הלא בריא
    והחומרים שבו, על הגבינות וכל המוצרים שדוחפים לשם וכמה שזה לא בריא ?

    View Comment
    8 במרץ 2016
    |Reply
  3. מרינה ג
    מרינה ג

    המחקרים האלו בין תזונה נכונה לסרטן אמיתיים ומפחידים עד העצם, וזה לא להאמין איך שמאכילים אותנו בהמון המון זבל, סליחה על הביטוי. כל שני וחמישי יש את התוכניות האלו בערוץ 10 עם הדברים המזעזעים האלו פחד אימים!

    View Comment
    12 בפברואר 2016
    |Reply

יש לך מה להעיר ?

%d בלוגרים אהבו את זה: